Jak postupovat v případě vytopení domu
Základní body správného postupu v případě vzniku pojistné události související s přírodní katastrofou:
1. Pořiďte dokumentaci
Pokud je to vzhledem k situaci možné, pořiďte fotodokumentaci poškozených věcí. Ta pomůže urychlit následnou likvidaci a komunikaci s pojišťovnou.
2. Zabraňte dalším škodám
V rámci svých možností zabraňte vzniku dalších škod. Může jít například o zakrytí poškozené střechy fólií, umístění zábran před dveře domu zamezení dalšího zaplavení domu (pytle z pískem, zajištění odčerpávání vody, odstraňování bahna a následné vysoušení) a další opatření, která zamezí dalším škodám.
3. Nahlaste škody na pojišťovnu
Jakmile to bude možné, kontaktujte svoji pojišťovnu a ohlaste jí vzniklé škody. Pojišťovna k rychlému vyřízení likvidace bude potřebovat zejména tyto dokumenty:
Ø číslo pojistné smlouvy (není-li známo, je třeba uvést rodné číslo osoby, která pojištění sjednala)
Ø stručnou charakteristiku škody, ke které došlo
Ø kdy k této škodě došlo
Ø jaký je rozsah škody
Ø jaké je na vás spojení (telefon/mobil)
Ø pokud je dům neobyvatelný, uveďte prosím adresu, na které budete k zastižení
4. Začněte s úklidem
Pokud je objekt volně přístupný (není již zaplaven) můžete začít s úklidem a základními opravami. Není nutné čekat až na příchod pracovníka pojišťovny. Rozsah škod máte zmapován, provedli jste soupis věcí, u kterých došlo k poškození a proto můžete začít odstraňovat následky nepříjemné situace.
5. Nezbavujte se drahých, ale zničených věcí
Poškozené movité věci větší hodnoty nevyhazujte do příchodu technika likvidace – nábytek, elektroniku apod.
6. Buďte opatrní
Mějte na paměti, že uklízení zejména živelních škod znamená práci ve zhoršených hygienických podmínkách.
7. Zálohy lze domluvit
Budete-li chtít vyplatit zálohu ještě před likvidací pojistné události, sdělte to technikovi likvidace, který k vám přijde udělat prohlídku. Standardní likvidace probíhá na základě předložených faktur, případně rozpočtem.
Text dodala ČSOB Pojišťovna